Announcements

Dossier “Cultural heritage, music, and media”

2024-10-17

Dossier “Cultural heritage, music, and media”

Invited editors: Amílcar Almeida Bezerra (UFPE) e Luiz Henrique Assis Garcia (UFMG)

Reproducibility and technical mediation have transformed our relationships with sound by making it 'objectifiable.' One of the possibilities opened by recording was its use for documentary recording of cultural expressions. This avenue gained momentum with the possibility of recording testimonies related to historical events, affecting the construction of memory and the way to narrate History, and stories, through museums and collections. Discussing recorded sound and popular music as objects of the operations of heritage and musealization necessarily involves examining their production as artifacts that are repositories of attributes and social representation in permanent re-elaboration. In this regard, an important insight is provided by Sterne's work (2003), especially as it excavates the cultural history of the link between life-death and past-present through the first sound recordings and the expectations produced about them.

Read more about Dossier “Cultural heritage, music, and media”

Current Issue

Vol. 5 No. especial (2024): MusiMid 20 anos
					View Vol. 5 No. especial (2024): MusiMid 20 anos

Organização: Heloísa de A. Duarte Valente & Fernando de Oliveira Magre

Published: 2024-09-11

Editorial

Artigos

View All Issues

Musimid: Revista Brasileira de Estudos em Música e Mídia (ISSN: 2675-3944 | Prefixo DOI: 10.29327/16597) é uma revista científica quadrimestral de acesso aberto publicada pelo Centro de Estudos em Música e Mídia – MusiMid com revisão cega por pares. Publica textos interdisciplinares sobre música, com ênfase para a semiótica musical, bem como no sentido estrito (musicologia, história, crítica).

Dentre os temas de interesse da Revista, destacam-se as questões relacionadas à performance e seus modelos: suas relações com corpo e suas diversas camadas de mediação, ao longo da história; o papel da tecnologia e as plataformas midiáticas nos processos da comunicação poética; a concepção de instrumento musical e sua interpolação com diversos dispositivos, existentes ou obsoletas (microfone, amplificação, alta-fidelidade), e plataformas midiáticas; as variações dos padrões de escuta, gosto e sensibilidade estética, mediante a introdução das diferentes mídias sonoras; as paisagens sonoras e as mudanças na sensibilidade; as interfaces da linguagem musical com outras linguagens artísticas; questões ligadas a contemporaneidade, globalização, identidade, pertencimento e vínculo afetivo, por meio da música; memória cultural, musical e midiática; constituição de valores estáveis na era do efêmero.