Rhythm machine

song, technologies and cultural critique in Gilberto Gil

Authors

Keywords:

Song and technologies, cultural critique, Gilberto Gil

Abstract

In this article, I discuss the theme of technologies in the field of popular music, more specifically in song, in their potential for cultural critique. To this end, I analyze the song Máquina de ritmo, by Gilberto Gil, who is an artist with a singular production in the Brazilian cultural sphere, both in its aesthetic and philosophical aspects, and in the attention he has given, throughout his vast oeuvre, to technological themes - which is of particular interest to us here. In an interdisciplinary approach, I seek to explore a discussion not merely in the sense of understanding how technologies have modified the processes of musical composition and production, but above all to bringing another approach - which seems to me to have been little explored - which consists of analyzing how the song has reflected on the technological transformations in culture or, even, within the song itself. The analysis undertaken here has raised issues such as the tension between the traditional and the modern, the acoustic and the electronic, the analog and the digital, the human sensitivity and the processing of algorithms, where we observe what I identify as a dialectical attitude on the part of the artist in addressing a series of contemporary dilemmas in a critical and sensitive way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Marotti Ricardo, Unifesp

Doutorando em Filosofia pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), na linha de pesquisa "Subjetividade, Arte e Cultura" e bolsista CAPES. Mestre em Estudos Culturais (área: Filosofia) pela Universidade de São Paulo (USP), na linha de pesquisa "Cultura, Política e Identidades". Possui graduação em Música pela Universidade Metropolitana de Santos (2015) e especialização em Docência no Ensino Superior pela Faculdade Metropolitana Unidas (2018). Atuou como colaborador voluntário no Arquivo Histórico-Cultural do ABC (Universidade Federal do ABC) durante o ano letivo de 2021. Publicou o capítulo intitulado "Banda Larga Cordel: cultura e mediação tecnológica na trajetória de Gilberto Gil" no livro "Pesquisa em Arte, Mídias e Tecnologia: textos selecionados" (Stricto Sensu, 2021). É participante do grupo de estudos Modernidade e História Cultural, ligado ao programa de pós-graduação em Filosofia da UNIFESP. Tem experiência nas áreas de Artes, Educação e Cultura, com ênfase em Música Popular, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura e mediação tecnológica; música popular e crítica cultural; cultura e filosofia brasileiras; estética e história da arte.

References

Andrade, Carlos Drummond de. A máquina do mundo. In: Moriconi, Italo (organizador). Os cem melhores poemas brasileiros do século. Rio de Janeiro : Objetiva, 2001.

Benjamin, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. porto Alegre, R: L&PM, 2017.

Carvalho, Pedro Henrique Varoni de. A voz que canta na voz que fala: poética e política na trajetória de Gilberto Gil. Ateliê Editorial; Aracaju, SE: Editora Universitária Tiradentes, 2015.

Elias, Norbert. Mozart: sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

Favaretto, Celso. Tropicália: alegoria, alegria. Cotia: Ateliê Editorial, 2000 (3ª Edição).

Garcia, Walter. 2016. Nota sobre o disco Encarnado, de Juçara Marçal (2014). Revista USP, (111), 59-68.

Gullar, Ferreira. Poema sujo. - 1. ed. – Rio de Janeiro : MEDIAfashion, 2008.

Iazzetta, Fernando. Música e mediação tecnológica. 2009.

Neder, Ricardo. A máquina do mundo e seus claros enigmas. Outras palavras, 01 jul. 2020. Disponível em: < A máquina do mundo e seus claros enigmas - Outras Palavras > Acesso: 05 ago. 2023.

Rancière, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org,; Editora 34, 2009 (2ª Edição).

Ricardo, Gabriel Marotti. Banda Larga Cordel: cultura e mediação tecnológica na trajetória de Gilberto Gil. Universidade de São Paulo (Dissertação de mestrado), 2022.

Schafer, Raymond Murray. A afinação do mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Unesp, 1997.

Wisnik, José Miguel. Entre o erudito e o popular. Revista de História, nº 157, p. 55-72, 2007.

Vianna, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Zahar Ed. : Ed. UFRJ, 1995.

Published

2024-07-08

How to Cite

MAROTTI RICARDO, Gabriel. Rhythm machine: song, technologies and cultural critique in Gilberto Gil. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 184–199, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/193. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Música e História