O Sino e a sirene
Memórias sonoras e transições do Ruído Sagrado
Keywords:
sound ecology, history of sensibilities, Sacred Noise, social historyAbstract
It is based on Schafer’s concept of sacred noise and discusses its occurrence in two geographically and historically distinct moments: the sound of bells in rural communities in the interior of France in the nineteenth century and the sound of factory sirens in a neighborhood of the city of Guarulhos-SP at the end of the twentieth century. It draws on Corbin's Les cloches de la terre for an analysis of the role of bells and on a narrative of the author's own experience to discuss the example of sirens. It is identified that, in both cases, the Sacred Noise is intrinsically linked to the social context and, particularly, to the current concept of time. It is concluded that in different ways and intensities in both locations the Sacred Noise influences the lives of its residents.
Downloads
References
Arantes, Paulo. “O novo tempo do mundo: e outros estudos sobre a era da emergência”. São Paulo: Boitempo, 2014.
Bauman, Zygmunt. “Modernidade Líquida”. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
Cage, John. “Silêncio”. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
Cattin, Giulio. “Music of the Middle Ages I”. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
Cerwén, Gunnar. “Listening to Japanese gardens II: expanding the soundscape action design tool”. Journal of Urban Design, 2020.
Corbin, Alain. “Les cloches de la terre: paysage sonore et culture sensible dans les campagnes au XIXe siècle”. Paris: Albin Michel, 1994.
______ “O prazer do historiador”. Entrevista concedida a Laurent Vidal. Revista Brasileira de História, São Paulo, vol. 25, n. 49, 2005.
Gomes, Ana Lúcia de Abreu. “O toque dos sinos em Minas Gerais: materialidade e práticas sociais”. Museologia & Interdisciplinaridade. Vol. 6, nº 11, jul-dez 2017.
Guarulhos. Prefeitura. 2021. Disponível em: https://www.guarulhos.sp.gov.br/historia. Acesso em: 1º de junho de 2021.
Hobsbawn, Eric J. “A era das revoluções: 1789-1848”. – 25ª ed. – São Paulo: Paz e Terra, 2010.
Hoppin, Richard H. “Medieval Music (Norton introduction to music history series)”. Nova York: W. W. Norton & Company, 1978.
Huizinga, Johan. “O outono da Idade Média. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
Koselleck, Reinhart. “Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos”. Rio de Janeiro: Contraponto/Ed. PUC-Rio, 2006.
Krause, Bernie. “A grande orquestra da natureza: descobrindo as origens da música no mundo selvagem”. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
Radsten-Ekman, Maria. “Wanted unwanted sounds: perception of sounds from water structures in urban soundscapes”. 2015. 81 f. Tese (Doutorado). Stockholm University. Department of Psychology. Sweden, 2015.
Schafer, Raymond Murray. “A afinação do mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora”. 2.ed. - São Paulo: Editora Unesp, 2011.
______ “Vozes da tirania: templos de silêncio”. São Paulo: Editora Unesp, 2019.
Thompson, E. P. “Costumes em comum”. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.