Music education in remote teaching in Brazil:

Publications from the first year of the Covid-19 pandemic

Authors

Keywords:

Music Education, Pandemic, Remote Teaching, Publications

Abstract

The text presents a review of publications on music education in the context of remote learning, which were published in the first year of the Covid-19 pandemic, from March 2020 to March 2021. Sixteen academic publications were found in Brazil, considering articles in journals, book chapters, communications in event proceedings and course conclusion papers. The methodology adopted was the 'Categorical Content Analysis', based on three main categories: 1) didactic aspects, 2) use of new technologies and 3) difficulties in conducting classes. After comparing the production before the pandemic on this topic, the results point to limits and possibilities reported by teachers and researchers on remote music teaching.

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Author Biography

Éliton Perpetuo Rosa Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Santiago de Compostela (USC-Espanha). Mestre em Música (EMAC-UFG). Especialista em Tecnologias em Educação (PUC-RJ). Licenciado em Música (EMAC-UFG). É docente efetivo da carreira EBTT, atuando no Instituto Federal de Goiás (Brasil) na Licenciatura em Música e no Mestrado Prof-Artes. Foi professor convidado na UFG e UFRGS (Brasil), e USC e UNIR (Espanha). Diretor de Políticas de Ensino, Pesquisa e Extensão da ANPAIF (Gestão 2023/24). Coordena o 'MOUSIKÊ - Grupo Interinstitucional Goiano de Pesquisa em Educação Musical'. Editor da revista Nupeart (Qualis A1 em Arte e Educação). Autor de diversos livros e artigos na área da educação musical. Tem experiência em Educação Musical, Canto Coral, Didática e Formação de Professores.

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Published

2024-12-22

How to Cite

PERPETUO ROSA PEREIRA, Éliton. Music education in remote teaching in Brazil:: Publications from the first year of the Covid-19 pandemic. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 9–25, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/204. Acesso em: 18 jan. 2025.