Focus on the Transversality of Oblique Powers in the Context of a Brazilian Musical Genre – The Choro – By Making the National and the global Interact in the Contemporary Scenario

Authors

Keywords:

Modern cry, Contemporary setting, Cultural interactions, Transversality of oblique powers

Abstract

The consolidated postmodern scenario has been characterized by a great accentuation of interpersonal and media cultural encounters and by a contemporary capitalist scenario where local cultural goods have functioned as driving forces of consumption in a global space (Harvey 2013). Hence the question arose: how has the interaction of the traditional, the national and the global been happening today in the context of crreation, production and circulation of the choro musical genre in Brasília, na important center of cultivation of the genre in Brazil, considered there one of the symbols of national? Based on Canclini (2011), who considers that the forces that come into conflict, juxtaposition or negociation in the processes of cultural interaction reveal the transversality of oblique powers and the observation by Nicolau Netto (2009) that the strenght of the nation the meanings it incorporates are negociated there, a foundation that was combined whith data collected in musical analysis and the exploration of oral and media sources, this work managed to fulfill the objective of verifying the processes of cultural interaction related to the works of two musicians from Brasilia: Choro do Portina by Hamilton de Holanda and Um chorinho em Cochabamba by Rogério Caetano and Eduardo Neves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magda de Miranda Clímaco, UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS - UFG

Doutora em História Cultural (2008) pela Universidade de Brasília (UnB); Mestre em Música(1998) pela Universidade Federal de Goiás (UFG); Bacharel em Música / Instrumento Piano (1975) e Licenciada em Música (1976) pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora Associada da Escola de Música e Artes Cênicas da UFG (EMAC/UFG). Foi Professora e orientadora na Graduação e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Música desta mesma instituição (EMAC/UFG). Como pesquisadora integra o Laboratório de Musicologia Braz Wilson Pompeo de Pina: preservação e difusão de documentos escritos e audiovisuais e o Caravelas - Núcleo de Pesquisas em História da Música Luso Brasileira/CESEM/ Universidade Nova de Lisboa. Atua hoje nas seguintes linhas de pesquisa: "Musicologia"; "Música: Representações, Processos identitários e Inter/transdisciplinares"; "Música, Cultura e Sociedade"; "Músicas Brasileiras e Processos Identitários"; "A musica em Goiás - diferentes tempos e espaços"; "Gênero musical Choro e suas trajetórias históricas: Choro Tradicional e Choro Moderno". Tem vários trabalhos publicados em revistas científicas qualificadas, anais de congressos e capítulos de livros. Uma das criadoras, organizadoras e coordenadora Geral do Simpósio Internacional de Musicologia promovido anualmente desde 2011 nas cidades de Pirenópolis/GO e Goiânia/GO pela Universidade Federal de Goiás (UFG), em parceria até 2015 com a Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), e, a partir de 2016, com o Caravelas - Núcleo de Pesquisas em História da Música Luso Brasileira/CESEM/ Universidade Nova de Lisboa. Foi membro do Conselho Deliberativo da Fundação Nacional de Apoio à Pesquisa (FUNAPE) no período 2009/2012.

References

Canclini, N. G. 2011. Culturas Híbridas: estratégias para sair e entrar na modernidade. São Paulo: Edusp.

Cirino, G. 2009. Narrativas Musicais. São Paulo: Annablume/FAPESP.

Clímaco, M.M. 2008. Alegres dias chorões – o choro como expressão musical no cotidiano de Brasília. 2008. Tese de Doutorado. História. Universidade de Brasília (UnB). 487 f. Brasília, 2008.

Hall, S. 2014. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A.

Harvey, D. 2013. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola.

Nicolau Netto, M. 2009. Música brasileira e identidade nacional na mundialização. São Paulo: Annablume/FAPESP.

Vargas, Herom. 2007. Hibridismos Musicais de Chico Science e Nação Zumbi. Cotia, SP: Ateliê Editorial.

Published

2024-09-11

How to Cite

CLÍMACO, Magda de Miranda. Focus on the Transversality of Oblique Powers in the Context of a Brazilian Musical Genre – The Choro – By Making the National and the global Interact in the Contemporary Scenario. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 5, n. especial, p. 167–191, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/203. Acesso em: 21 nov. 2024.