Rock with Mupy Flavor: the Taste of Music in the Cosplay Scene

Authors

Keywords:

Soundscapes, Cosplay scene, Foods

Abstract

This work refers to part of the research funded by CNPq between 2012 and 2014, “Communication, Consumption and Memory: Cosplay and Youth Cultures”, developed by members of the research group on memory, communication and consumption, Mnemon(PPGCOM-ESPM/ CNPq). The article was presented at the 9th Musimid International Meeting, under the theme The Taste of Music in 2013. Based on the methodology of cultural semiotics, the cosplay scene during the events in the city of São Paulo is analyzed in the dimensions of the proposed audio-tactile space by McLuhan and soundscapes, proposed by Murray Schafer. The skin invites the senses to mix, as Michel Serres assesses, and, in the scene, sounds from web radios, anime song bands, medieval swords, vocaloids, anime tracks and comic books mix with the skin of young people, in turn, are involved in the materialities that reinvent media narratives also influenced by the taste for glocal foods: mupy juices, yakisobas, coca-colas and hot dogs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bang, Claus. 1991. “Um mundo de som e música.” In Música e Saúde, organizado por Even Ruud, 19-34. São Paulo: Summus.

Barros, Akira. 2011. “Yume no Tamashi – o espírito do sonho.” Conclusão de Curso de Graduação, Instituto de Ciências Sociais e Comunicação da Universidade Paulista.

Blum, Alan. 2003. The Imaginative Structure of the City. Montreal: McGuill-Queen´s University Press.

Canevacci, Massimo. 1996. Sincretismos: uma exploração das hibridações culturais. São Paulo: Studio Nobel.

Cyrulnik, Boris. 1997. Do sexto sentido: o homem e o encantamento do mundo. Lisboa: Instituto Piaget.

Deleuze, Gilles. 1988. Lógica do Sentido. São Paulo: Perspectiva.

Groddeck, Georg. 1972. “Musique et Inconscient.”. In Musique en Jeu, no. 9, Psychanalise, org. Michel Schneider,3-6.

Janotti, Jader. 2012. “Entrevista – Will Straw e a importância da ideia de cenas musicais nos estudos.” Revista ECompós. Focando na escuta: som, música e comunicação15, no. 2: 1-10 http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/issue/current.

Lacan, Jacques. 1985. O Seminário, livro 11: Os Quatro Conceitos Fundamentais da Psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Marotta, Camila. Depoimento a Mônica Nunes. Associação Beneficente Provincianos Osaka Naniwa Kai. Vila Mariana, 2013.

Martín-Barbero, Jesus. 2008. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.

Martínez, Jesus O. Elizondo. 2012. “McLuhan en el espacio acústico.” In 100 anos de McLuhan, organizado por Janara Sousa, João Curvello e Pedro Russi, 7-24. Brasília: Casa das Musas.

McLuhan, Marshall. 1964. Os Meios de Comunicação como extensões do homem. São Paulo: Editora Cultrix.

Nagado, Alexandre. 2005. “O Mangá no Contexto da Cultura Pop Japonesa e Universal.” In Cultura Pop Japonesa, organizado por S. Luyten, 49-57. São Paulo: Hedra.

Nunes, Mônica. 1999. O Mito no Rádio: A Voz e os Signos de Renovação Periódica. São Paulo: Annablume.

Rose, Steven. 2006. O Cérebro no século XXI. Traduzido por Helena Londres. São Paulo: Globo.

Serres, Michel. 2001. Os cinco sentidos misturados. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Schafer, Murray. 2001. A afinação do mundo. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista.

Straw, Will. 2004. “Cultural Scenes”. Loisir et societé/society and leisure 27, n. 2., 2004. http://strawresearch.mcgill.ca/straw/loisirarticle.pdf.

Vasse, Denis. 1977. O Umbigo e a Voz. São Paulo: Loyola.

Published

2024-09-11

How to Cite

NUNES, Monica Rebecca; PASQUALIN, Vera. Rock with Mupy Flavor: the Taste of Music in the Cosplay Scene. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 5, n. especial, p. 211–223, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/201. Acesso em: 21 nov. 2024.