Paraguay and Brazil: Ruptures and Musical Connections

Authors

  • Evandro Rodrigues Higa Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

Paraguayan music, Borders, Brazilian country music

Abstract

In this article, we analyse the existence of musicals connexions between Paraguayan music and the Brazilian country music. Despite the historical processes that produced ruptures and made it difficult for Brazil’s cultural integration with its continental neighbors, Paraguayan polkas and guaranias became quite popular in the country and were decisive for the emergence of the rasqueado and the moda campera, musical genres widely cultivated within the scope of música sertaneja.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bianchini, Odaléa da Conceição Deniz. 2000. A Companhia Matte Larangeira e a ocupação da terra do sul de Mato Grosso (1880-1940). Campo Grande-MS: Editora UFMS.

Cabral, Paulo Eduardo. 1999. “Formação étnica e demográfica”. In Campo Grande 100 anos de construção. Campo Grande-MS: Matriz Editora, 27-62.

Costa, Fernando Morais da. 2006. “Início do cinema sonoro – a relação com a música popular no Brasil como em outros países”. Actas del VII Congreso Latinoamericano IASPM – La Habana 2006.

Higa, Evandro Rodrigues. 2010. Polca paraguaia, guarânia e chamamé: estudos sobre três gêneros musicais em Campo Grande, MS. Campo Grande, MS: Ed. UFMS.

Higa, Evandro Rodrigues. 2013. “Para fazer chorar as pedras”: o gênero musical guarânia no Brasil – décadas de 1940/50 (tese de doutorado). São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista-UNESP.

Higa Evandro Rodrigues. 2019. “Para fazer chorar as pedras”: guarânias e rasqueados em um Brasil fronteiriço. Campo Grande, MS: Ed. UFMS.

Machado, Paulo Coelho. 1990. A rua velha. Campo Grande, MS: Tribunal de Justiça de Mato Grosso do Sul.

Moraes, José Geraldo Vinci de. 2000. Metrópole em sinfonia: história, cultura e música popular na São Paulo dos anos 30. São Paulo: Estação Liberdade.

Nepomuceno, Rosa. 1999. Música caipira: da roça ao rodeio. São Paulo: Ed. 34.

Oliveira, Allan de Paula. 2009. Miguilim foi pra cidade ser cantor: uma antropologia da música sertaneja (tese de doutorado). Florianópolis: Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC.

Prado, Maria Lígia Coelho. 2001. “O Brasil e a distante América do Sul” Revista de História 145: Universidade de São Paulo, 127-149.

Severiano, Jairo. 2008. Uma história da música popular brasileira: das origens à modernidade. São Paulo: Ed. 34.

Safuan, Oscar Nelson. 2004. A verdadeira história da música sertaneja. Ed. do autor.

Santos, Alcino. Barbalho, Gracio. Severiano, Jairo. Nirez. 1982. Discografia brasileira 78 rpm: 1902-1964. Rio de Janeiro: Funarte (5 volumes).

Silva, José de Melo e. 2003. Fronteiras guaranis. Campo Grande-MS: Instituto Histórico e Geográfico de Mato Grosso do Sul.

Szaran, Luis. 1997. Diccionario de la música em el Paraguay. Asunción: Ed. do autor.

Published

2024-09-11

How to Cite

RODRIGUES HIGA, Evandro. Paraguay and Brazil: Ruptures and Musical Connections. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 5, n. especial, p. 113–129, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/200. Acesso em: 21 nov. 2024.