Female Musicians in Manaus in the early 20th century

Subverting Gender Roles through Artistic Profession

Authors

Keywords:

Gender, History of Women, Professions, Musicians, Manaus

Abstract

In the early 20th century, women began asserting their demand for increased presence in public life. Influenced by the onset of the republican era, major wars, and the rubber boom in the Amazon, this period witnessed significant transformations in the landscape of so-called "professions for women." Within the local journals of Manaus during this era, remnants of the trajectories of female musicians who chose to professionalize their art can be discerned. Opting for such a profession was deemed audacious for women, as societal expectations constrained them to roles associated with motherhood and wifehood. Artistic creation was disparaged as inappropriate, reflecting societal skepticism toward women's creative and intellectual capacities for such pursuits. Therefore, women who pursued professions as pianists, guitarists, violinists, singers, and even music teachers in the early 20th century are considered to have subverted gender roles through their professional engagement in the realm of music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afonso, Lucyanne de Melo, and Brenda Letícia Barbosa Gomes. 2021. O ensino de música em Manaus: instituições e professores de música do século XX (1900 a 1929): XXV Congresso Nacional do ABEM.

Cabral, Bárbara Harianna Brito de. 2023. “Profissões para mulheres em Manaus (1890-1930): imposições sociais de gênero e brechas para a subversão através do trabalho.” MA diss., Universidade Federal do Amazonas.

Campos, Luciane Maria Dantas de. 2010. “Trabalho e emancipação: um olhar sobre as mulheres de Manaus (1890-1940).” MA diss., Universidade Federal do Amazonas.

Magalhães, Maristela Rocha de Almeida. 2019. “Chiquinha Gonzaga: de outsider ao reconhecimento perante o domínio masculino.” PhD thesis, Universidade Federal de Juiz de Fora.

Nunes, Thiane. 2021. “Invisibilidade, mitografia e silenciamentos na arte: perspectivas feministas na historiografia da arte.” Revista-Valise, v. 10, n. 17, ano 10, abril de 2021.

Páscoa, Márcio. 1997. A Vida Musical em Manaus na Época da Borracha (1850-1910). Manaus: Imprensa Oficial do Estado do Amazonas/FUNARTE.

______. 2000. Cronologia lírica de Manaus. Manaus: Governo do Estado do Amazonas; Secretaria de Estado da Cultura e Turismo.

Páscoa, Luciane Viana Barros Páscoa. 2023. Cantoras líricas em trânsito na Amazônia oitocentista. Trânsitos e fronteiras literárias. Rio de Janeiro: Edições Makunaima.

Pinheiro, Maria Luiza Ugarte. 2015. Folhas do Norte: letramento e periodismo no Amazonas (1880-1920). 3.ed. Manaus: EDUA.

Perrot, Michelle. 1995. “Escrever uma história das mulheres: relato de uma experiência.” Tradução de Ricardo Augusto Vieira. Cadernos Pagu, 4: 9-28.

______. Mulheres públicas. 1998. Trad. Roberto Leal Ferreira: São Paulo: Fundação Editora da UNESP.

______. 2001. Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

______. 2005. As mulheres ou os silêncios da história. Tradução de Viviane Ribeiro. Bauru, SP: EDUSC.

______. 2007. Minha história das mulheres. Tradução de ngela M. S. Correa. São Paulo: Contexto.

Simioni, Ana Paula Cavalcanti. 2002. “Entre convenções e discretas ousadias: Georgina de Albuquerque e a pintura histórica feminina no Brasil.” Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 17, n. 50, out. 2002.

______. 2008. Profissão Artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

Sousa, Aline Santos da Paz de. 2013. “Atuação Feminina No Cenário Musical Do Rio De Janeiro (1890-1910).” MA diss., Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Tarasantchi, Ruth Sprung. 2004. Mulheres pintoras no Brasil. São Paulo: Pinacoteca do Estado, p. 9-33.

Published

2024-07-08

How to Cite

BRITO DE CABRAL, Bárbara Harianna; UGARTE PINHEIRO, Maria Luiza. Female Musicians in Manaus in the early 20th century: Subverting Gender Roles through Artistic Profession. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 155–183, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/196. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Música e História