The music of the past and the generational bond in the Taba collection

Authors

Keywords:

Coleção Taba, Elo Geracional, Estratos de Temporalidade

Abstract

The objective of the text is to explore the significance of sharing music from the past across generations through the experience produced by the Taba collection, a publication by Editora Abril from 1982 to 1986. The Taba collection, a hybrid product of Brazilian stories and music rooted in popular culture, introduced children to the sonic diversity and certain political ideas, contributing to the construction of social beings during a moment of democratic opening. We will delve the concept of generational link as circuit of affections, understood as the transmission of ideas, desires, and beliefs through the repertoire of Brazilian Popular Music (MPB) and folklore, generating new meanings for children of the 1980s.To introduce the educational dimension of Taba project, the text begins in the present day, discussing the functioning of streaming platforms, the role of algorithms, and the importance of keeping the musical forms of past artists in circulation. We will demonstrate to what extent the musical experiences of new generations, promoted by cyberculture, compromise the future of the repertoire of these artists. Consequently, today, we witness the loss of the ability to criticize the musical forms that assert themselves as hegemonic in the present, distancing ourselves from future transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bondía, Larrosa Jorge. 2002. Notas sobre experiência e saber de experiência. Tradução de João Wanderlei Geraldi. Universidade Estadual de Campinas, Departamento de Linguística.

Chartier, Roger. 2002. À beira da Falésia, a história entre incertezas e inquietudes. Porto Alegre, Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Chauí, Marilena. 2000. Brasil, Mito Fundador e Sociedade Autoritária. Coleção História do Povo Brasileiro. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.

Contier, Arnaldo. 1998. “Edu Lobo e Carlos Lyra: O Nacional Popular na Canção de Protesto (os anos 60)”. Revista Brasileira de História no 18 (35). Accessed january, 2024. https://doi.org/10.1590/S0102-01881998000100002. Costa, Camila Lordy. 2023. “Taba, histórias e músicas brasileiras: MPB para o público infantil em tempos de redemocratização (1982 a 1986)”. MA diss., Universidade Estadual Paulista.

Dias, Marcia Tosta. 2008. Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo editorial.

Furtado, Thaís Helena. 2015. “Jornalismo Infantil revisitado na Recreio”. Vozes & Diálogo 14, no. 2, July-December.

Garcia, Tânia da Costa. 2014.“Samba, Memória e Identidade sob a ditadura militar: O Projeto Lúcio Rangel e a Fundação Nacional de Arte”. In Políticas Culturais na América Latina: entre conflitos e negociações. São Paulo: Perspectiva.

Garcia, Walter. 2013. Melancolias, Mercadorias: Dorival Caymmi, Chico Buarque, o Pregão de Rua e a Canção Popular-Comercial no Brasil. São Paulo: Ateliê Editorial.

GoodBrainstorms. n.d. “Coleção Taba/ Histórias completas” Accessed january, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=7-QaqL9XktA&list=PL20A010A00A392A9D&index=18

Gurgel, Dani. 2023. “Gatekeeping digital na música: proposta de modelo teórico e sua aplicação em Funk Brasileiro, Sertanejo, Forró e MPB”. PhD thesis, Universidade de São Paulo.

Hartog, Simon. 1993. Beyond the Citizen Kane. Channel 4. Reino Unido. FullHD, 103 minutos. https://www.youtube.com/watch?v=s-8scOe31D0

Koselleck, Heinhart. 2006. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Editora PUC.

Machens, Maria Lucia. 2009. Ruptura e Subversão na Literatura para Crianças. São Paulo: Editora Global.

Milani, Vanessa Pironato. 2015. “Sambas em fascículos – vertentes do gênero na coleção História da Música Popular Brasileira em tempos de consolidação da indústria cultural”. MA diss. Universidade Estadual Paulista.

Napolitano, Marcos. 2010. “Seguindo a Canção, engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969)”. MA diss. Universidade de São Paulo.

______. 2017. Coração Civil: a vida cultural brasileira sob o regime militar (1964-1985). Ensaios Históricos. São Paulo: Editora Intermeios.

______. 2002. A Música Popular Brasileira (MPB) dos anos 70: Resistência política e consumo cultural, Actas Del IV Congresso de La Rama latino-americana del IASPM, México.

Nogueira, Wesley Augusto. 2018. “A venda em todas as bancas de jornal: relação entre produção e circulação de todos os livros colecionáveis comercializados pela Editora Abril na década de 1970”. PhD thesis, Universidade de São Paulo.

Ortiz, Renato. , 1988. A Moderna Tradição Brasileira – cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Editora Brasiliense. Safatle, Vladimir. 2015. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. São Paulo: Cosac Naify. ______. 2022. Em um com impulso: experiência estética e emancipação social, bloco I. São Paulo: Autêntica.

Santos Joel Rufino dos. 2008. Assim foi (se me parece): livros, polêmicas e algumas memórias. Rio de Janeiro: Editora Rocco.

Sirinelli, Jean-Françoise. 2003. “Os Intelectuais” In: Por uma história Política. Rio de Janeiro: Editora FGV.

Stroud, Sean. 2008. The Defence of Tradition in Brazilian Popular Music: Politics, Culture and the Creation of Música Popular Brasileira. Great Britain: MPG Books

Tatit, Luiz. 2004. O século da canção. São Paulo: Ateliê Editorial.

Tinhorão, José Ramos. 1998. História Social da Música Popular Brasileira. São Paulo: Editora 34.

Toledo, Heloísa Maria dos Santos. 2010. “Som Livre: trilhas sonoras das telenovelas e o processo de difusão da música”. PhD thesis, Universidade Estadual Paulista.

Wayback Machine. n.d. 2008. “Projeto Taba”. Transcrição adaptada do CONRERP 2ª Região – São Paulo/Paraná Accessed january 2024. http://www.conrerp2.org.br/index.php?mact=News,cntnt01,print,0&cntnt01articleid=446&cntnt01showtemplate=false&cntnt01returnid=127

Williams, Raymond. 1992. Cultura. São Paulo: Editora Paz e Terra.

Published

2024-07-08

How to Cite

LORDY, Camila. The music of the past and the generational bond in the Taba collection. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 109–136, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/190. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Música e História