The guitar in two projects of the Musimid group and towards other projects
Keywords:
Classical Guitar, MusiMid, Fado, Portuguese guitarAbstract
The article presents a text that recalls pioneering works in a commemorative gesture by the author for the 20th anniversary of the MusiMid research group. The aim was to revisit two projects of the group, both related to the guitar, in which cultures and transitions are identified, the presentation of the classical and popular spheres and, also, the guitar in fado, a Portuguese musical genre in an extension to the city of Santos, MusiMid's hometown. In conclusion, the text points out the resonance of these Musimidists studies in the author's academic activity in her later projects.
Downloads
References
PRADA, Teresinha. 2008. "Guitarra e Violão: acompanhamento do fado" In Canção d’além-mar: O fado e a cidade de Santos. Heloísa Valente (org.): 170-180. Santos: Realejo Edições/CNPq.
PRADA, Teresinha. 2018. "Bach, Reverência e Referência: relato de uma pesquisa” In Música, Estudos Culturais e Educação: trajetórias e perspectivas. Taís Helena Palhares e Teresinha Prada (orgs.): 119-134. Curitiba: CRV.
SOARES, Teresinha Rodrigues Prada. 2007. "Notas sobre o violão na canção brasileira" In Música e Mídia: novas abordagens sobre a canção. Heloísa de A. Duarte Valente (org.): pp. 99-111. São Paulo: Via Lettera/FAPESP.
SOARES, Teresinha Rodrigues Prada. 2023. "O eclipse de um músico plural: trajetória de António Augusto Urceira”. Diacrítica, volume 37, N.º 1: 154-176 DOI: https://doi.org/10.21814/diacritica.37.1
VALENTE, Heloísa (org.). 2007. Música e mídia: novas abordagens sobre a canção. São Paulo: Editora Via Lettera/FAPESP.
VALENTE, Heloísa de A. Duarte (org.). 2008. Canção d’além-mar: o fado na cidade de Santos. Santos: Realejo Edições/CNPq.