The Presence of Women in the Latin American Contemporary Music Courses (CLAMC)

Authors

Keywords:

Women, Cursos Latinoamericanos de Música Contemporánea, Latin American Music, Gender Issues

Abstract

This article brings results of a survey carried out between 2020 and 2023, about the presence of women in the Cursos Latinoamericanos de Música Contemporánea (Latin American Contemporary Music Courses), or CLAMC, held annually in five Latin American countries – one of them being Brazil –, between 1971 and 1989. The objective of the research was to raise hypotheses and spark debates about this participation, based on quantitative and qualitative data that observed women in five specific areas: composition, interpretation, authorship of works, teaching and learning. A previous article on the topic was published by this magazine in the first year of investigation, 2020, in which it presented partial comparative results to the male presence in such categories in the aforementioned events. The current text seeks to give a more complete view of the topic, including the analysis of a woman composer's work presented during the CLAMC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amilcar Zani Netto, Universidade de São Paulo

Amilcar Zani Netto é Professor Titular aposentado do Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, aonde ocupou cargo de chefia no biênio 2010-2011. Inscrito desde 2015 no Programa "Professor Senior", é pianista, professor e pesquisador, possuindo também graduação em Arquitetura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie . Como pianista, sua formação inclui estudos com Helena Costa no Porto, Portugal e com Conrad Hansen em Hamburgo, Alemanha. Obteve graus de Mestre, Doutor e Livre-Docente em Musica na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Professor e orientador nos cursos de Graduação e Pos-Graduação da mesma Instituição, realizou diversos pós-doutorados, especificamente na Biblioteca do Congresso em Washington, D.C., Estados Unidos. Seus estudos e pesquisas focalizam o Romantismo em Robert Schumann, e a produção da Segunda Escola de Viena, com ênfase na Coleção Clara e Edward Steuermann. Dedica especial atenção à pesquisa, estudo, divulgação e apresentações inéditas da musica para piano a quatro mãos de obras de musica de câmara transcritas por diversos compositores para esta formação.

References

Alejandro, Esther. 1978. Canción Portorriqueña. Manuscrito inédito.

Beal, Amy. C. 2006. New music, new allies: American experimental music in West Germany from the zero hour to reunification. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Iddon, Martin. 2013. New music at Darmstadt: Nono, Stockhausen, Cage and Boulez. Cambrige: Cambrige University Press.

Fure, Ashley. 2016. GRID - Gender Research In Darmstadt: a 2016 historage Project funded by the Goethe Institute. https://griddarmstadt.files.wordpress.com/2016/08/grid_gender_research_in_darmstadt.pdf.

Paraskevaídis, Graciela. 2009-2014. Cursos Latinoamericanos de música contemporánea: una documentación. https://faap1940.com/bibliografia-graciela-paraskevaidis/.

____. 2014. La presencia de la música electroacústica en Los Cursos Latinoamericanos de Música Contemporánea. Arquivo Fundación Archivo Aharonián-Paraskevaídis (FAAP). https://faap1940.com/bibliografia-graciela-paraskevaidis/.

Silva, Eliana Monteiro da. 2020. Projeto de pesquisa de Professor(a) Colaborador(a). São Paulo: Universidade de São Paulo. Inédito.

____. 2015. “Compreendendo a notação musical contemporânea por uma perspectiva interdisciplinar”. Ray, Sonia (Org.). Pesquisas e práticas interdisciplinares em ambientes musicais. Goiânia: Editora Vieira.

____. 2013. “A trajetória do piano acompanhador, do Lied ao século XXI: Quem dá suporte a quem?”. Lima, Sonia Albano de; Ray, Sonia (Orgs.). Da ópera ao Lied: uma evocação à palavra cantada. Goiânia: Editora Vieira.

Silva, Eliana Monteiro da; Zani, Amilcar. 2020. “Música e memória: A atuação das mulheres nos Cursos Latinoamericanos de Música Contemporânea (1971-1989)”. MusiMid vol. 1, no. 2. pp. 104-115.

Soares, Teresinha Rodrigues Prada. 2004. “Estética e ideologia na música nova”. Anais do XVII Encontro Regional de História – O Lugar da História. Campinas: ANPUH/SP- UNICAMP.

Published

2024-09-11

How to Cite

SILVA, Eliana Monteiro da; ZANI NETTO, Amilcar. The Presence of Women in the Latin American Contemporary Music Courses (CLAMC). Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 5, n. especial, p. 79–112, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/179. Acesso em: 21 nov. 2024.