Regional Radio as a marker of local culture

an analysis of the singer Joyce França on the Radio Clube from Recôncavo Baiano

Authors

  • Clarice Greco Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulista - UNIP
  • Elane Gomes Santos Coutinho

Abstract

This article aims to reflect on the traits of local culture perceived through interviews with musicians from the Recôncavo Baiano on the program A tarde é nossa, on Rádio Clube FM 92.7 in Santo Antônio de Jesus-BA. Based on discussions about Brazilian culture (Bosi 1992; Arantes 1990) and popular musica (Zan 2001; Tinhorão 1998) this article shows how regional radio can act as a marker of the local culture from the region in which the station is located. Following a qualitative analysis approach, we developed a case study of the interview with the singer Joyce França, a resident of the city, in order to investigate the traces of regional culture present in Joyce's speeches that may represent the relationship of local musicians with the region. The results show that, despite being currently on digital platforms with a potentially global audience, regional radio continues to play a relevant role in the representation of regional cultures

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarice Greco, Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulista - UNIP

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista-UNIP. Doutora e Mestre pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Co-coordenadora do Grupo de Estudos de Análise de Produtos Audiovisuais (GRUPA). E-mail: claricegreco@gmail.com 

Elane Gomes Santos Coutinho

Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista-UNIP. E-mail: elanecp@gmail.com

References

Referências

Arantes, Antônio A. 1990. “O que é cultura popular?” São Paulo: Brasiliense.

Barriles, Agnes; et al. 2018. “O impacto da migração do AM para o FM na Rádio Imembuí de Santa Maria”. Revista Sonora, vol. 7, nº 13. Universidade Franciscana, Santa Maria, RS. Disponível: http://www.sonora.iar.unicamp.br. Acesso em: 01 de novembro de 2019.

Bosi, Alfredo. 1992. “Cultura brasileira e culturas brasileiras”. In: Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras. p.308-345:

Chantler, P.; Harris, Sim. 1998. “Radiojornalismo”, Trad. Laurindo Lalo Leão Filho. São Paulo:Summus.

Chauí, Marilena. 2008. “Cultura y Democracia”. Cuadernos de Pensamiento Crítico Latinoamericano. N. 8, julho.

Comassetto, Leandro R. 2007. “O rádio local e o comportamento da informação na nova ordem global”. Rev. Estud. Comun., Curitiba, v. 8, n. 16, p. 123-131, maio/ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/estudosdecomunicacao/article/view/14501. Acesso em: 20 de novembro de 2019

Curado, Camila C. 2015. “Migração de rádios AM para FM: processos de preparação e perspectivas de mudança frente à convergência tecnológica”. Disponível em: http://bdm.unb.br/handle/10483/12196. Acesso em: 01 de novembro de 2019.

Federico, Maria E. B. 1982. “História da Comunicação: radio e TV no Brasil”, Petrópolis: Vozes.

Flores, Javier G. 1994. “Aproximación interpretativa al contenido de la información textual”. In: Flores, Javier G. Analisis de datos cualitativos - aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU. p. 65-107.

Giustina, Adelina P. S. D. Selau, Mauricio da S. 2009. A culinária como patrimônio cultural imaterial. Cadernos do CEOM – Ano 23, n. 31.

Jorge, Sônia Maria A. 2004. “Rádio FM: Um contraponto entre as redes e as emissoras regionais paulistanas”. In: Barbosa Filho; A. Piovesan A; Beneton R.(Org). Radio: Sintonia do Futuro. São Paulo: Paulinas.

Lima, Maria Érica de O. 2007. “Comunicação local/regional”. In: GADINI, Sério Luiz; WOITOWICS, Karina Janz. Noções básicas de Folkcomunicação. Ponta Grossa: UEPG.

Lopes, Maria Immacolata. V. 2005. “Pesquisa em Comunicação”. São Paulo, Loyola. 8. ed..

Morelli , Rita de Cássia Lahoz. 2000. “O campo da MPB e o mercado moderno de música no Brasil: do nacional-popular à segmentação contemporânea”. ArtCultura, . 10, n. 16, p. 87-101, jan.-jun. 2000

Ortriwano Gisela Swetlana. 2002-2003. “Radiojornalismo no Brasil: Fragmentos da história”. Revista USP, São Paulo, n.56, p. 78, dezembro/fevereiro 2002-2003. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/33808/36546. Acesso em: 05 de maio 2019

Ortriwano, Gisela Swetlana. 1985. “A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação dos conteúdos”. São Paulo: Summus, 1985.

Santos, Bruna Flores. CAMPOS, Deivison Moacir Cezar de. 2016. “A migração das emissoras radiojornalísticas para o FM em Porto Alegre”. Revista Rádio-Leituras, Mariana-MG, v. 07, n. 02, pp. 139-164 jul./dez. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/pp/index.php/radio-leituras/article/view/313. Acesso em: 20 de novembro de 2019.

Serpa, Angelo.2004. “Experiência e vivência, percepção e cultura: uma abordagem Dialética das manifestações culturais em bairros populares de Salvador-Bahia”. R. RA´E GA, Curitiba, n. 8, p. 19-32, 2004. Editora UFPR.

Tavares, Reynaldo C. 1999. “Histórias que o rádio não conto: Do Galena ao Digital, desvendando a Radiodifusão no Brasil e no Mundo”, 2ª. ed. São Paulo: Harbra.

Tinhorão, José Ramos. 1998. “História Social da Música Popular Brasileira”. São Paulo: editora 34.

Trigo-de-Sousa, Lígia Maria. 2004. “Rádio e Internet: o porquê do sucesso desse casamento”. In: Barbosa Filho; A. Piovesan A; Beneton R.(Org). Radio: Sintonia do Futuro. São Paulo: Paulinas.

Zan, José Roberto. 2001. “Música Popular Brasileira: indústria cultural e identidade”. Eccos. Vol. 3, n. 1. Pp-105-122.

Published

2022-11-21

How to Cite

GRECO, Clarice; GOMES SANTOS COUTINHO, Elane. Regional Radio as a marker of local culture: an analysis of the singer Joyce França on the Radio Clube from Recôncavo Baiano . Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 94–118, 2022. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/115. Acesso em: 21 nov. 2024.