Reports of experiences in the belenense’s soundscape

artistic immersion at Ver-o-Peso Market, in Belém do Pará

Authors

Keywords:

Soundwalking, Music and Education, Cultural Artifact, Creative Processes, Soundscape

Abstract

The soundscape studies have been widely discussed in different fields of knowledge, where multiple approaches are emphasized, feeding the thinking of researchers and artists who consider the importance of landscape for their creative processes. The soundscape of Belém do Pará presents numerous singularities - these that were a reason for fruition throughout the production of this research data, which includes acoustic and photographic catalogs, among other narratives. In this study, firstly, we present the results of collective soundwalking practices as part of the Projeto Mosaico, an Extension Project of the Universidade Federal do Pará. Secondly, the well-known soundwalking aesthetic practice approaches to the readings of Jorge Larrosa’s and Joanalira Magalhães e Paula Ribeiro writtings, about experience and cultural artefact, respectively, pointing out how this aesthetic practice was important for the perception of the multiple acoustic realities present in the Ver-o-Peso Market, located in the Historic Center of Belém of Pará. Beforehand, we are considering that this practice was an alternative of musical enjoyment in the face of conservative music teaching models and/or historically established in the way of listening and making music, displacing bodies from closed spaces, which began to appreciate unique musical experiences from improvisation, touching, listening and other senses that have moved in space. The experience introduced here sensitizes the listener against the acoustic color available locally, uniting artist-researchers as a single body, in line with their surroundings that continually reveal sounds, musical practices and reports of experiences that are so particular to Belém of Pará.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Karolina Flores Bibiano, Universidade Federal do Rio Grande

Graduação em Letras Português pela Universidade Federal do Rio Grande-FURG (2014) . No período da graduação atuou como bolsista de Iniciação Científica - CNPq do Grupo de Pesquisa Gênero e Sexualidade - GESE. Especialização em Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação - TIC-EDU UAB, pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG.(2018). Mestrado em andamento no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências - FURG. Atualmente participa do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação, Cultura, Ambiente e Filosofia - GEECAF, tendo interesse em pesquisas sobre Educação, Filosofia, Ensino da Literatura, em Metodologias de Ensino da Língua Portuguesa.

Reinaldo Botelho Pinto, Universidade Federal do Pará

Estudou Canto Popular, Guitarra e Violão nas escolas G2 Música, 7note e SESC Boulevard; Cursou a Oficina de Iniciação Musical na UEPA; Estudou no Curso Livre de Música na EMUFPA; Estudou no Curso Técnico em Canto Coral na EMUFPA; Cursou Ciência da Computação na UFPA; Trabalhou na Acception Tecnologia; Se apresentou no VI CEMUFPA; Participou do projeto Música no Trabalho da UFPA; Atualmente graduando em Licenciatura em Música na UFPA e estuda na Starling Academy of Music

Hannah Alice Cabral Maia, Universidade Federal do Pará

Licencianda em Música pela Universidade Federal do Pará, participou do projeto criado pelo percussionista paraense Márcio Jardim, intitulado Jardim Percussivo, realizando a gravação de um álbum com o foco nos ritmos Amazônicos, mesclando a cultura Indígena e Africana. Integra o Projeto Mosaico: Arte, Música e Paisagem Sonora na Escola: 2ª ed. e participa como bolsista do grupo de pesquisa Arte Sonora: Estudos em Processos Criativos, Instalativos e em Paisagem Sonora.

Luan Hermes Ribeiro, Universidade Federal do Pará

Iniciou seus estudos no curso on-line fica a dica premium, Graduado em licenciatura plena em música-UFPA, Instrumentista (violão e guitarra), se dedicando a produção música e composição. Tem experiência em: produção cultural, produção musical, composição, arranjo, show. Integra o Projeto MOSAICO: Arte, música e paisagem sonora na escola- 2ª, e Estudante do Grupo de Pesquisa Arte Sonora: Estudos dos Processos Criativos, Instalativos e em paisagem Sonora

João Guilherme de Castro Souza Miranda, Universidade Federal do Pará

Licenciando em Música pela Universidade Federal do Pará (Brasil), faz parte do projeto de extensão "Mosaico: conversações, provocações e práticas estéticas" e do Grupo de Pesquisa "Arte sonora: estudos em processos criativos e instalativos em paisagem sonora". Formado pela Escola g2 Muhsica em guitarra elétrica. Produtor independente.

References

Careri, Francesco. 2016. “WALKSCAPES: o caminhar como prática estética”. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2016.

________________. 2017. Caminhar e Parar. 1ª Edição. Editora Gustavo Gili, 2017.

Magalhães, Joanalira Corpes; Ribeiro, Paula Regina Costa. 2017. “Aprende-se Ciência Somente na Escola? Artefatos Culturais para o Ensino de Ciências na Contemporaneidade”. in Ecos terrestres do Sul: articulando os ecossistemas ao ensino de ciências. Rio Grande: Ed. FURG, p. 47-58.

Magalhães, Joanalira Corpes; Ribeiro, Paula Regina Costa. 2013. “Artefatos Culturais: Algumas possibilidades para promoção de uma Educação para Sexualidade”. Rev. Diversidade e Educação, v.1, n.1, p. 45-46, jan./jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/6232/4325.

Oliveira, Elder. 2019. “Registo, Composição e Vinculação de Instalação Sonora para espaços específicos através da revisitação”. Tese doutoral, disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/27527?locale=pt_PT

Truax, Barry. 1999. “Handbook for Acoustic Ecology”. 2ª Ed, 1999. 1ª publicação pelo World Soundscape Project, Simon Fraser University and ARC Publications, em 1978.

Westerkamp, Hildegard. 2001. “Soundwalking”. Originally published in Sound Heritage, Vol III, Number 4. Victoria B.C., Revised in 2001.

Westerkamp, Hildegard. 1988. “Listening and Soundmaking: A study of music-as-environment”. Master’s Thesis; Simon Fraser University, 1988.

Westerkamp, Hildegard. 2010. “Beneath the forest floor”. Transformations. Montreal: IMED 1031 / 2010; UCC 771028103102.

Published

2023-01-29

How to Cite

OLIVEIRA, Elder; FLORES BIBIANO, Ana Karolina; BOTELHO PINTO, Reinaldo; CABRAL MAIA, Hannah Alice; HERMES RIBEIRO, Luan; DE CASTRO SOUZA MIRANDA, João Guilherme. Reports of experiences in the belenense’s soundscape: artistic immersion at Ver-o-Peso Market, in Belém do Pará. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 44–55, 2023. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/109. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Paisagens Sonoras (Artigos)