Among the past

the rodas de choro in Brazil in their historical and practical aspects

Authors

  • Dênis Wan-Dick Corbi Unesp

Keywords:

Historiography, Music, Choro, Practical Past, Historical Past

Abstract

The epistemological distinctions proposed by Hayden White regarding the ideas that involve the concepts of practical past and historical past, when observed in the historiography of Brazilian urban music, may indicate certain biased or, at least, hasty meanings, when observing the musical practices referring to to the musical universe of choro. In this sense, we intend to discuss the use of these concepts based on the narrative published in 1936, which inaugurated studies on choro in Brazil, trying, in this way, to establish certain interpretative links that inform us a little more about this sonic, practical and historical, so that, from this process, it is possible to identify to what extent these conceptualizations contribute, or not, to a more effective understanding of the historical development of the particular sonority of choro.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragão, Pedro. 2013. O baú do Animal: Alexandre Gonçalves Pinto e O choro. Rio de Janeiro: Folha Seca.

Certeau, Michel de. 2011. História e Psicanálise: Entre Ciência e Ficção. Trad. Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica.

______ 1994. Invenção do Cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes.

Chartier, Roger. 2011. “A verdade entre a ficção e a história”. In: História, verdade e tempo. Org. Marlon Salomon. Chapecó: Argos.

Dosse, François. 2006. “O espaço habitado de Certeau”. In: ArtCultura, Edufu, v.8, n.13 (Agosto): 81-92. https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/1373

Koselleck, Reinhart. 1992. “Uma história dos conceitos: problemas teóricos e práticos”. In: Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10 (Julho): 134-146. https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/1945/1084

Lorenz, Chris. 2017. “É preciso três para dançar um tango: estabelecendo uma linha entre os passados prático e histórico”, In: BENTIVOGLIO, J.; TOZZI, V. Do passado histórico ao passado prático: 40 anos de Metahistória. Vitória: Editora Milfontes.

Martins, Estevão C. de. 2009. “Historiografia: o sentido da escrita e a escrita do sentido”. Revista História & Perspectivas, v. 1, n. 40 (Agosto): 55-80. https://seer.ufu.br/index.php/historiaperspectivas/article/view/19208

Moura, Roberto. 2004. No princípio era a roda: um estudo sobre samba, partido-alto e outros pagodes. Rio de Janeiro: Editora Rocco.

Pinto, Alexandre Gonçalves. 2009. O choro: reminiscencias dos chorões antigos. Edição fac-similar 1936. Rio de Janeiro: Funarte.

Rocha, Oswaldo P. 1986. A era das demolições. Cidade do Rio de Janeiro: 1870 – 1920. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura.

Rossi, Paolo. 2010.O passado, a memória, o esquecimento: seis ensaios da história das ideias. Tradução Nilson Moulin. São Paulo: Editora Unesp.

Rüsen, Jörn. 2011. “Pode-se melhorar o ontem? Sobre a transformação de passado em história”, In: História, verdade e tempo. Org. Marlon Salomon. Chapecó: Argos.

_____ 2001. Razão histórica. Teoria da história I: os fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão C. Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

White, Hayden. 2018. “O passado prático”. In: ArtCultura, Uberlândia: Edufu, v.20, n.37 (Dezembro): 9-19. https://doi.org/10.14393/artc-v20-n37-2018-47235

Published

2024-07-08

How to Cite

WAN-DICK CORBI, Dênis. Among the past: the rodas de choro in Brazil in their historical and practical aspects. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 137–154, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/195. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Música e História