Núcleo Música Nova and The International Symposium on Music and Computer Science at the Música Nova Festival 1988

Authors

Keywords:

International Symposium on Music and Informatics, Festival Música Nova, Núcleo Música Nova, Electroacoustic Music

Abstract

This article addresses the interactions between Núcleo Música Nova and the Festival Música Nova de Santos in 1988, under the partnership of Gilberto Mendes and Conrado Silva. This context was essential for the development and promotion of electroacoustic music in Brazil, highlighting the crucial role of the Festival Música Nova as a cultural disseminator. Núcleo Música Nova, led by Conrado Silva, organized the International Symposium on Music and Informatics, attracting renowned composers and researchers. The symposium's lectures addressed fundamental issues regarding the use of computational tools in musical composition, the relationships between digital and analog processes in electroacoustic music, expert programs in digital music, and digital music in Latin America. Media coverage emphasized the cultural relevance of the event, while the festival faced financial challenges. The legacy of these events influenced the subsequent development of research and production in electroacoustic music in Latin America, marking a significant convergence between music and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anselmo Guerra, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Professor titular da Universidade Federal de Goiás. Possui graduação em Composição e Regência pela Universidade Estadual Paulista, UNESP (1986), mestrado em Ciência da Computação pela Universidade de Brasília, UnB (1992) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUCSP (1997). Foi pesquisador visitante no CRCA - Center for Research in Computing and The Arts da Universidade da Califórnia San Diego (1995/6). Realizou Pós-doutorado Instituto de Artes da UNESP na área de Computer Music (2012). Possui experiência na área de Artes, com ênfase em Música, Cência e Tecnologia, trabalhando principalmente nos seguintes temas: Composição Musical, Computer Music, Música Eletroacústica, Música Contemporânea, Interatividade. Foi coordenador do Mestrado em Música da UFG por três mandatos e vice-presidente da Sociedade Brasileira de Música Eletroacústica - SBME. É Editor da Música HODIE, revista do Programa de Pós-graduação em Música da UFG (https://www.revistas.ufg.br/musica/)

 

References

Aharonián, Coriún. 2009, "La música, la tecnología y nosotros los latinoamericanos." LULÚ, n. 3, abril de 1992. Revista Lulú : edición facsimilar. - 1a ed. - Buenos Aires : Biblioteca Nacional ; Buenos Aires. ISBN 978-987-9350-86-7.

Aharonián, Coriún. "Resumen de los quince cursos latinoamericanos de música contemporánea." 2007. http://www.latinoamerica-musica.net/. Atualmente não acessível.

Arcela, A. 2014. :Um tipo de contraponto existente no espaço-tempo intervalar”. Revista Música Hodie , v. 14 (1). DOI: 10.5216/mh.v14i1.32867. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/32867. Acesso em: 11 novembro de 2023.

Arcela, A. 1988. “Timbres Ortoestereofônicos.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp 21-23

Asuar, J V. 1988. “Música Digital na América Latina: um enfoque alternativo.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp 17-20

Barlow, C. 1988. “Programas especialistas em música digital.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp13-15

CDMC. 2012. “Vandenbogaerde, Fernand (1946): Biographical elements. Centre de documentation de la musique contemporaine. Disponível em: http://www.cdmc.asso.fr/en/ressources/compositeurs/biographies/vandenbogaerde-fernand1946. Acesso em 11 de novembro de 2023. Coelho, João Marcos. "68 e a Música Nova." Digestivo Cultural: 25/08/2008. http://www.digestivocultural.com/ensaios/imprimir.asp?codigo=268. Acessado em 12 de novembro de 2023.

Coelho, João Marcos. 2008. No Calor da Hora – Música & cultura nos anos de chumbo. São Paulo: Algol Editor.

Dal Farra, Ricardo. 2004a." Latin American Electroacoustic Music Collection." Portal Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology. https://www.fondationlanglois.org/html/f/page.php?NumPage=544. Acessado em 12 de novembro de 2023.

Dal Farra, Ricardo. 2004b. "El archivo de música electroacústica de compositores latinoamericanos." Fondation Daniel Langois, 2004. https://colegiocompositoresla.org/2004/11/15/archivo-de-musica-electroacustica-de-compositores-latinoamericanos/.

Acessado em 12 de novembro de 2023.

Dal Farra, Ricardo. 2003. "The Electronic Music in Latin America." Portal Unesco. https://www.academia.edu/2187401/The_Electronic_Music_in_Latin_America. Acessado em 12 de novembro de 2023.

Gallardo, Rodrigo. 2023. "José Vicente Asuar: el legado del padre de la música electroacústica en Chile". Universidad de Chile Podcast. Disponível em: https://uchile.cl/noticias/203484/josevicente-asuar-el-padre-de-la-musica-electroacustica-en-chile. Acesso em 11 de novembro de 2023.

Guerra, Anselmo. 2014a. “Conrado Silva (1940-2014) Um legado para a música eletroacústica brasileira.” Revista Música Hodie, v.1, p.224 - 227. DOI: https://doi.org/10.5216/mh.v14i1.33022.

Guerra, Anselmo. 2014b. “Conrado Silva: 1988, o ano da eletroacústica no Festival Música Nova.” Revista Vórtex, Curitiba, v.2, n.2, p.82-86. Mendes, Gilberto. 1994.Uma Odisséia Musical. São Paulo: EdUSP.Parmerud, Ake. 1988. “O uso de microcomputadores na composição musical.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp 7-10.

Silva, Conrado Silva (editor). 1988. Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto.

Silva, Conrado. 1985. "Música Eletroacústica na América Latina." ART 013 – Revista da Escola de Música e Artes Cênicas, abril de 1985. Salvador: UFBA.

Soares, Teresinha Rodrigues Prada. 2006. "A Utopia no Horizonte da Música Nova." Anais do XVIII Encontro Regional da Anpuh-São Paulo (Associação Nacional de História-Seção São Paulo). Assis, de 24 a 28 de julho de 2006. https://www.academia.edu/76101915/A_utopia_no_horizonte_da_música_nova. Acessado em 12 de novembro de 2023.

Soares, Teresinha Rodrigues Prada. 2006. “A Utopia no Horizonte da Música Nova.” Tese de Doutorado – Pós-graduação em História Social. São Paulo: USP. Vandenbogaerde, F. 1988. “Relações entre Processos Digitais e Analógicos na Música

eletroacústica.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp 11-12

Published

2024-09-11

How to Cite

GUERRA, Anselmo. Núcleo Música Nova and The International Symposium on Music and Computer Science at the Música Nova Festival 1988. Brazilian Journal on Music and Media Studies, [S. l.], v. 5, n. especial, p. 33–52, 2024. Disponível em: https://revistamusimid.com.br/index.php/MusiMid/article/view/180. Acesso em: 21 nov. 2024.