Núcleo Música Nova and The International Symposium on Music and Computer Science at the Música Nova Festival 1988
Keywords:
International Symposium on Music and Informatics, Festival Música Nova, Núcleo Música Nova, Electroacoustic MusicAbstract
This article addresses the interactions between Núcleo Música Nova and the Festival Música Nova de Santos in 1988, under the partnership of Gilberto Mendes and Conrado Silva. This context was essential for the development and promotion of electroacoustic music in Brazil, highlighting the crucial role of the Festival Música Nova as a cultural disseminator. Núcleo Música Nova, led by Conrado Silva, organized the International Symposium on Music and Informatics, attracting renowned composers and researchers. The symposium's lectures addressed fundamental issues regarding the use of computational tools in musical composition, the relationships between digital and analog processes in electroacoustic music, expert programs in digital music, and digital music in Latin America. Media coverage emphasized the cultural relevance of the event, while the festival faced financial challenges. The legacy of these events influenced the subsequent development of research and production in electroacoustic music in Latin America, marking a significant convergence between music and technology.
Downloads
References
Aharonián, Coriún. 2009, "La música, la tecnología y nosotros los latinoamericanos." LULÚ, n. 3, abril de 1992. Revista Lulú : edición facsimilar. - 1a ed. - Buenos Aires : Biblioteca Nacional ; Buenos Aires. ISBN 978-987-9350-86-7.
Aharonián, Coriún. "Resumen de los quince cursos latinoamericanos de música contemporánea." 2007. http://www.latinoamerica-musica.net/. Atualmente não acessível.
Arcela, A. 2014. :Um tipo de contraponto existente no espaço-tempo intervalar”. Revista Música Hodie , v. 14 (1). DOI: 10.5216/mh.v14i1.32867. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/32867. Acesso em: 11 novembro de 2023.
Arcela, A. 1988. “Timbres Ortoestereofônicos.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp 21-23
Asuar, J V. 1988. “Música Digital na América Latina: um enfoque alternativo.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp 17-20
Barlow, C. 1988. “Programas especialistas em música digital.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp13-15
CDMC. 2012. “Vandenbogaerde, Fernand (1946): Biographical elements. Centre de documentation de la musique contemporaine. Disponível em: http://www.cdmc.asso.fr/en/ressources/compositeurs/biographies/vandenbogaerde-fernand1946. Acesso em 11 de novembro de 2023. Coelho, João Marcos. "68 e a Música Nova." Digestivo Cultural: 25/08/2008. http://www.digestivocultural.com/ensaios/imprimir.asp?codigo=268. Acessado em 12 de novembro de 2023.
Coelho, João Marcos. 2008. No Calor da Hora – Música & cultura nos anos de chumbo. São Paulo: Algol Editor.
Dal Farra, Ricardo. 2004a." Latin American Electroacoustic Music Collection." Portal Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology. https://www.fondationlanglois.org/html/f/page.php?NumPage=544. Acessado em 12 de novembro de 2023.
Dal Farra, Ricardo. 2004b. "El archivo de música electroacústica de compositores latinoamericanos." Fondation Daniel Langois, 2004. https://colegiocompositoresla.org/2004/11/15/archivo-de-musica-electroacustica-de-compositores-latinoamericanos/.
Acessado em 12 de novembro de 2023.
Dal Farra, Ricardo. 2003. "The Electronic Music in Latin America." Portal Unesco. https://www.academia.edu/2187401/The_Electronic_Music_in_Latin_America. Acessado em 12 de novembro de 2023.
Gallardo, Rodrigo. 2023. "José Vicente Asuar: el legado del padre de la música electroacústica en Chile". Universidad de Chile Podcast. Disponível em: https://uchile.cl/noticias/203484/josevicente-asuar-el-padre-de-la-musica-electroacustica-en-chile. Acesso em 11 de novembro de 2023.
Guerra, Anselmo. 2014a. “Conrado Silva (1940-2014) Um legado para a música eletroacústica brasileira.” Revista Música Hodie, v.1, p.224 - 227. DOI: https://doi.org/10.5216/mh.v14i1.33022.
Guerra, Anselmo. 2014b. “Conrado Silva: 1988, o ano da eletroacústica no Festival Música Nova.” Revista Vórtex, Curitiba, v.2, n.2, p.82-86. Mendes, Gilberto. 1994.Uma Odisséia Musical. São Paulo: EdUSP.Parmerud, Ake. 1988. “O uso de microcomputadores na composição musical.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp 7-10.
Silva, Conrado Silva (editor). 1988. Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto.
Silva, Conrado. 1985. "Música Eletroacústica na América Latina." ART 013 – Revista da Escola de Música e Artes Cênicas, abril de 1985. Salvador: UFBA.
Soares, Teresinha Rodrigues Prada. 2006. "A Utopia no Horizonte da Música Nova." Anais do XVIII Encontro Regional da Anpuh-São Paulo (Associação Nacional de História-Seção São Paulo). Assis, de 24 a 28 de julho de 2006. https://www.academia.edu/76101915/A_utopia_no_horizonte_da_música_nova. Acessado em 12 de novembro de 2023.
Soares, Teresinha Rodrigues Prada. 2006. “A Utopia no Horizonte da Música Nova.” Tese de Doutorado – Pós-graduação em História Social. São Paulo: USP. Vandenbogaerde, F. 1988. “Relações entre Processos Digitais e Analógicos na Música
eletroacústica.” Anais do Simpósio Internacional de Música e Informática. São Paulo: FAPESP. 24 a 26 de agosto, pp 11-12