Murray Schafer and the Bauhaus School
Keywords:
: Murray Schafer; Bauhaus School; Interdisciplinary Thinking; Integrated Arts.Abstract
: This text of a bibliographical and documentary nature, was part of a master's research in music, and its objective was to investigate part of the artistic and pedagogical work of the Canadian composer, writer, visual artist, acoustic designer and music educator R. Murray Schafer, and the influences he received from philosophical, artistic and pedagogical proposals from artist-educators Walter Gropius, Johannes Itten, Paul Klee and Wassily Kandinsky, from the German Bauhaus art school. We consider the influences cited by the composer and by other authors in the researched texts. Active principles conveyed in the visual arts, integrated arts, music education and, mainly, those disseminated by the Bauhaus School are present in the research. In the bibliographic survey carried out, it was verified the absence of an investigation contemplating the relationship that this composer had with this School. The conclusion of this investigation will be able to bring to music educators subsidies to act in an integrated way with all artistic languages and with a musical education aimed at a more sensitizing and interdisciplinary aesthetic understanding.
Downloads
References
Albano de Lima, Sonia R. 2016. Música, educação e interdisciplinaridade: uma tríade em construção. – São Paulo: Editora Cultura Acadêmica.
Argan, Giulio Carlo. 1992. Arte Moderna. Translated by Regina Bottmann e Frederico Carotti – São Paulo: Companhia das Letras.
Caznok, Yara Borges. 2008. Música: entre o audível e o visível. – 2ª edição. São Paulo: Ed Unesp; Rio de Janeiro: Funarte.
Chipp, H.B. 1996. Teorias da arte moderna. Translated by Waltensir Dutra et al) – 2ª edição – São Paulo: Martins Fontes.
Cunha, Daiane Solange Stoeberl. 2020. A integração das artes na formação de arte para a educação básica no Brasil e na Espanha. Tese de Doutorado. São Paulo, Unesp.
Droste, Magdalena. 2019. Bauhaus - Archiv Berlin 1919-1933.Berlin: Taschen Bibliotheca Universalis.
Fonterrada, Marisa T. de Oliveira. 2012. Raymond Murray Schafer: O educador musical em um mundo em mudança. In: Mateiro e Ilari, Tereza e Beatriz (org.). Pedagogias em Educação Musical. Curitiba: InterSaberes. cap. 9, p. 275-303.
_____________. 2004. O lobo no labirinto: uma incursão à obra de Murray Shafer. São Paulo: Editora Unesp.
_____________. 2005. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. São Paulo: Editora Unesp.
Kandinsky, 2012. W. Ponto e linha sobre plano. Translated by Eduardo Brandão. São Paulo: WMF Martins Fontes.
Lupton, Ellen; Miller, J. Abbott (org.). 2019. O ABC da Bauhaus: a Bauhaus e a teoria do design. Translated by Maria Luisa de Abreu Lima Paz. São Paulo: Gustavo Gili.
Ramalho de Castro, R. C. 2010 “O pensamento criativo de Paul Klee”. Per Musi, Belo Horizonte, n.21.7-18.
Schafer, R. Murray. 2001. A Afinação do Mundo. Translated by Marisa T. Fonterrada. São Paulo: Editora Unesp.
__________________. 2009. Educação sonora: 100 exercícios de escuta e criação de sons; Translated by Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. – São Paulo: Editora Melhoramentos.
__________________. 1991. O ouvido pensante. 1991.Translated by Marisa T. Fonterrada, Magda R.G da Silva, Maria Lúcia Pascoal. São Paulo: Ed. Unesp, 1991.
__________________. 2018. OuvirCantar: 75 exercícios para ouvir e criar música. Translated by Marisa Trench Fonterrada – São Paulo: São Paulo Editora Unesp.
__________________.2002. Patria: the complete cycle. Ontario: Coach House Books.
__________________. 2019. Vozes da tirania: templos de silencio. Translated by Marisa Trench de Oliveira Fonterrada – São Paulo: Editora Unesp.
WICK, Rainer. 1989. Pedagogia da Bauhaus. Translated by João Azenha Jr – São Paulo: Martins Fontes.